Dziś jest środa, 23.01.2019, imieniny Ildefonsa, Rajmunda
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Gimnazjum w Malanowie » Aktualności » TRZEŹWA= BEZPIECZNA GMINA WARSZTATY PROFILAKTYCZNE (Część II)

TRZEŹWA= BEZPIECZNA GMINA WARSZTATY PROFILAKTYCZNE (Część II)

TRZEŹWA= BEZPIECZNA GMINA WARSZTATY PROFILAKTYCZNE (Część II)

W dniach 27.11, 6.12 oraz 11.12. 2018 roku, w naszej szkole odbyła się druga część warsztatów profilaktycznych w ramach programu Trzeźwa=Bezpieczna Gmina. W zajęciach profilaktycznych wzięli udział uczniowie klas VII i VIII.Głównym celem zajęć było:

  • kształtowanie wśród młodzieży umiejętności asertywnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych;
  • zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych zagrożeń-uzależnień;
  • kształtowanie umiejętności mówienia „nie” w sytuacji namawiania;
  • poznanie sposobów asertywnej odmowy;
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą;
  • rozwijanie świadomości, że inne osoby też mają prawo do asertywnej odmowy;
  • pokazanie jak alkohol zaburza nasze zmysły, jakie zagrożenie niesie dla kierowców pojazdów mechanicznych;
  • kształtowanie wśród młodzieży postaw zobowiązujących do niepicia, zdrowego stylu życia, odpowiedzialności za własne zdrowie oraz zdrowie innych;
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach;
  • budowanie poczucia własnej wartości;
  • integracja zespołu klasowego.

Umiejętność asertywnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych sprawia, że młody człowiek w przyszłości łatwiej będzie potrafił kontrolować własne emocje, nie podda się łatwo manipulacjom i naciskom emocjonalnym innych osób. Łatwiej będzie powiedzieć mu „nie” w sytuacji zetknięcia się z alkoholem czy też innymi substancjami psychoaktywnymi. Taka postawa pozwala obronić własną godność, własne prawa i wartości, szacunek dla siebie, uczciwość wobec siebie i innych, a także przyjmować odpowiedzialność za własne życie. Początkowa chęć spróbowania czegoś nowego i nieumiejętność bycia asertywnym oraz brak umiejętności radzenia sobie ze stresem może doprowadzić do utraty kontroli nad swoim postępowaniem i być przyczyną powstania uzależnienia. Umiejętność akceptacji swoich mocnych i słabych stron oraz radzenie sobie z tymi drugimi sprawia, że młody człowiek nie musi sięgać po alkohol, narkotyki, dopalacze, by poczuć się ważnym i akceptowanym.

            Podczas zajęć pokazano także uczniom, co dzieje się ze zmysłami człowieka będącego pod wpływem alkoholu. Do tego celu użyto specjalnych okularów -alkogogli. Poprzez szereg ćwiczeń uczniowie mogli sami przekonać się jak alkohol zaburza nasze zmysły. Okazało się, że założenie alkogogli skutkuje podwójnym widzeniem, spowolnieniem czasu reakcji, problemem z ustaleniem odległości, myleniem kierunków, pogorszeniem koordynacji ruchowej, zniekształceniem widzianego obrazu, zniekształceniem widzenia kolorów.  Ćwiczenia w alkogoglach dały pełną świadomość tego, jak trudno wykonywać zwykłe czynności po spożyciu alkoholu i uzmysłowiły, że można zrobić sobie lub innym ludziom krzywdę. Oprócz alkogogli uczniowie mieli także możliwość zapoznania się z innymi gadżetami np. narkotesty, alkomat.

Uczniowie z całą pewnością wyszli ze spotkania ze świadomością, że powinni być w życiu rozważni, gdyż od tego zależy ich przyszłość.

 


Galeria zdjęć


Pozostałe aktualności