Dziś jest piątek, 29.09.2023, imieniny Michała, Michaliny
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Gimnazjum w Malanowie do 2019 r. » Gimnazjalna Akademia Nauk » Gimnazjalna Akademia Nauk

Gimnazjalna Akademia Nauk

PODSUMOWANIE PROJEKTU „GIMNAZJALNA AKADEMIA NAUK” w roku szk. 2010/2011

Gimnazjum w Malanowie w okresie I - VII 2011r. brało udział w projekcie „Gimnazjalna Akademia Nauk dla subregionu konińskiego” w ramach Działania 9.1.2 POKL. Projekt był realizowany przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w Koninie w partnerstwie ze Starostwem Powiatowym w Koninie.
Projekt finansowany ze środków EFS Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa, a skierowany był dla uczniów 19 gimnazjów subregionu konińskiego (powiatów: konińskiego, tureckiego, słupeckiego oraz kolskiego).
Zajęcia pozalekcyjne były bezpłatne dla uczestników.

 W ramach projektu zorganizowano zajęcia wyrównawcze i rozwojowe dla uczniów naszego gimnazjum. Zajęcia wyrównawcze objęły takie przedmioty jak: język angielski, matematyka, chemia i fizyka, natomiast zajęcia rozwojowe zorganizowane były dla uczniów zainteresowanych przedmiotami: informatyka, przedsiębiorczość i przedmiotami matematyczno – przyrodniczymi.

Zajęcia

ilość grup

ilość

Ilość uczniów

w grupie

razem

zajęcia wyrównawcze z matematyki

5

24

120

55

zajęcia wyrównawcze z chemii

1

24

24

10

zajęcia wyrównawcze z fizyki

1

24

24

10

zajęcia wyrównawcze j. angielski

1

24

24

12

zajęcia rozwojowe przedsiębiorczość

2

20

40

21

zajęcia rozwojowe ICT

1

48

48

10

zajęcia rozwojowe przyrodniczo - matematyczne

1

48

48

11

warsztaty psychologiczno - pedagogiczne

2

6

12

24

RAZEM

14

 

340

153

Dla uczniów uczestniczących w zajęciach Gimnazjalnej Akademii Nauk zostały zrealizowane zajęcia pokazowe z fizyki i chemii. W sobotnie poranki przeprowadzili je pracownicy Instytutu Fizyki przy Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu i Centrum Chemii w Małej Skale przy Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Zajęcia te dzieliły się na część pokazową (z wykorzystaniem tablicy interaktywnej), która miała zainteresować uczniów przedmiotem i część warsztatową, której zadaniem było rozbudzenie ciekawości gimnazjalistów.
Doskonałą formą rozbudzenia ciekawości poznawczej młodzieży była również, wycieczka do Torunia. Gimnazjaliści uczestniczyli w zajęciach w Instytucie Chemii – „Barwnie, głośno i interaktywnie”. Podczas tego niezwykłego spotkania z chemią i sztuką, wszyscy poznawali tajniki powstawania barw i dźwięków. Dodatkowo dowiedzieli się jak działają fajerwerki, kontrolowane wybuchy oraz zjawiska zachodzące dookoła nas. Wykład wspomagany był sekwencjami filmowymi, animacjami komputerowymi oraz prezentacją multimedialną. Koleją atrakcją w czasie wycieczki były zajęcia w Instytucie Fizyki – „Mity, dziwy a fizyka”. Impreza miała charakter pokazowy, jej celem było przedstawienie zaskakujących i ciekawych doświadczeń, które obalają mity utarte w społeczeństwie, a także zachęcają do samodzielnych eksperymentów. Młodzież w pokazie mogła znaleźć odpowiedzi na pytania: czy można chodzić po wodzie, czy telewizja szkodzi, czy woda wrze tylko w 100°c, czy niebo jest niebieskie i inne. Wszystkie zajęcia zaplanowane na czerwcowy sobotni dzień (także zwiedzanie Torunia) były niezwykłą przygodą naukową, podczas której uczniowie uczyli się i bawili.

Po zakończeniu zajęć pozalekcyjnych Agencja Rozwoju Regionalnego w Koninie zorganizowała dwa rodzaje konkursów: dla uczestników zajęć wyrównawczych oraz dla uczestników zajęć rozwijających zainteresowania. Z każdej grupy zajęciowej w konkursie mogły wziąć udział trzy osoby. Uczniowie Gimnazjum w Malanowie zajęli trzy miejsca na podium i jedno wyróżnienie.

Nasze osiągnięcia w konkursach Gimnazjalnej Akademii Nauk

konkurs

Ilość osób

osiągnięcie

  1.  

Matematyka wyrównawcza

15

3 miejsce

  1.  

Chemia - wyrównawcza

3

1 i 2 miejsce

  1.  

Fizyka - wyrównawcza

3

 

  1.  

Przedsiębiorczość

5

Wyróżnienie

  1.  

Konkurs w Gimnazjalnej Akademii Nauk - ICT

1

 

  1.  

Język angielski - wyrównawczy

3

 

Kolejne atrakcje dla uczestników GAN przygotowane były na czas wakacji. Pięć najaktywniejszych uczennic z zajęć matematycznych i przyrodniczych wyjechało na dziesięciodniowy obóz matematyczny. Program obozu był bardzo atrakcyjny i gwarantował różnorodne sposoby zaciekawienia młodych ludzi naukami matematyczno – przyrodniczymi. W programie znalazły się:

  • zwiedzanie Wydziału Chemii UMK w Toruniu oraz pokaz fizyko-chemicznych efektownych doświadczeń z prezentacją ciekłego azotu i suchego lodu
  • zwiedzanie Wydziału Fizyki oraz zajęcia aktywizujące z tablicą interaktywną z matematyki (gry multimedialne, matematyczne animacje typu flash), systemem bezprzewodowego głosowania,
  • warsztaty z analityki biologicznej,
  • wejście do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie,
  • zwiedzanie Centrum Astronomii UMK – Katedry Astronomii i Astrofizyki Katedry Radioastronomii
  • zajęcia w terenie (szkoła leśna) – nauka pobierania próbek,
  • zajęcia warsztatowe o tematyce ekologicznej i proekologicznej

Inną formą nagrody dla uczestników zajęć był obóz językowy dla ucznia, biorącego udział w zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego.

Poza zdobytą wiedzą, umiejętnościami i niezapomnianymi wrażeniami naszych uczniów szkoła zyskała także wymierne efekty uczestnictwa w tym projekcie. Nasza baza dydaktyczna wzbogaciła się o pierwszą w szkole tablicę multimedialną, pomoce do nauki przedmiotów przyrodniczych, języka angielskiego oraz materiały do zajęć w formie książek pomocniczych i kart pracy.
                                                                                       Krystyna Sobczak

wycieczka do Torunia

niezapomniana lekcja fizyki