Projekt finansowany ze środków EFS Unii Europejskiej oraz Budżetu Państwa, a skierowany był dla uczniów 19 gimnazjów subregionu konińskiego (powiatów: konińskiego, tureckiego, słupeckiego oraz kolskiego).
Zajęcia pozalekcyjne były bezpłatne dla uczestników.
W ramach projektu zorganizowano zajęcia wyrównawcze i rozwojowe dla uczniów naszego gimnazjum. Zajęcia wyrównawcze objęły takie przedmioty jak: język angielski, matematyka, chemia i fizyka, natomiast zajęcia rozwojowe zorganizowane były dla uczniów zainteresowanych przedmiotami: informatyka, przedsiębiorczość i przedmiotami matematyczno – przyrodniczymi.
Zajęcia | ilość grup | ilość | Ilość uczniów | |
w grupie | razem | |||
zajęcia wyrównawcze z matematyki | 5 | 24 | 120 | 55 |
zajęcia wyrównawcze z chemii | 1 | 24 | 24 | 10 |
zajęcia wyrównawcze z fizyki | 1 | 24 | 24 | 10 |
zajęcia wyrównawcze j. angielski | 1 | 24 | 24 | 12 |
zajęcia rozwojowe przedsiębiorczość | 2 | 20 | 40 | 21 |
zajęcia rozwojowe ICT | 1 | 48 | 48 | 10 |
zajęcia rozwojowe przyrodniczo - matematyczne | 1 | 48 | 48 | 11 |
warsztaty psychologiczno - pedagogiczne | 2 | 6 | 12 | 24 |
RAZEM | 14 |
| 340 | 153 |
Dla uczniów uczestniczących w zajęciach Gimnazjalnej Akademii Nauk zostały zrealizowane zajęcia pokazowe z fizyki i chemii. W sobotnie poranki przeprowadzili je pracownicy Instytutu Fizyki przy Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu i Centrum Chemii w Małej Skale przy Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Zajęcia te dzieliły się na część pokazową (z wykorzystaniem tablicy interaktywnej), która miała zainteresować uczniów przedmiotem i część warsztatową, której zadaniem było rozbudzenie ciekawości gimnazjalistów.
Doskonałą formą rozbudzenia ciekawości poznawczej młodzieży była również, wycieczka do Torunia. Gimnazjaliści uczestniczyli w zajęciach w Instytucie Chemii – „Barwnie, głośno i interaktywnie”. Podczas tego niezwykłego spotkania z chemią i sztuką, wszyscy poznawali tajniki powstawania barw i dźwięków. Dodatkowo dowiedzieli się jak działają fajerwerki, kontrolowane wybuchy oraz zjawiska zachodzące dookoła nas. Wykład wspomagany był sekwencjami filmowymi, animacjami komputerowymi oraz prezentacją multimedialną. Koleją atrakcją w czasie wycieczki były zajęcia w Instytucie Fizyki – „Mity, dziwy a fizyka”. Impreza miała charakter pokazowy, jej celem było przedstawienie zaskakujących i ciekawych doświadczeń, które obalają mity utarte w społeczeństwie, a także zachęcają do samodzielnych eksperymentów. Młodzież w pokazie mogła znaleźć odpowiedzi na pytania: czy można chodzić po wodzie, czy telewizja szkodzi, czy woda wrze tylko w 100°c, czy niebo jest niebieskie i inne. Wszystkie zajęcia zaplanowane na czerwcowy sobotni dzień (także zwiedzanie Torunia) były niezwykłą przygodą naukową, podczas której uczniowie uczyli się i bawili.
Po zakończeniu zajęć pozalekcyjnych Agencja Rozwoju Regionalnego w Koninie zorganizowała dwa rodzaje konkursów: dla uczestników zajęć wyrównawczych oraz dla uczestników zajęć rozwijających zainteresowania. Z każdej grupy zajęciowej w konkursie mogły wziąć udział trzy osoby. Uczniowie Gimnazjum w Malanowie zajęli trzy miejsca na podium i jedno wyróżnienie.
Nasze osiągnięcia w konkursach Gimnazjalnej Akademii Nauk
konkurs | Ilość osób | osiągnięcie | |
Matematyka wyrównawcza | 15 | 3 miejsce | |
Chemia - wyrównawcza | 3 | 1 i 2 miejsce | |
Fizyka - wyrównawcza | 3 |
| |
Przedsiębiorczość | 5 | Wyróżnienie | |
Konkurs w Gimnazjalnej Akademii Nauk - ICT | 1 |
| |
Język angielski - wyrównawczy | 3 |
|
Kolejne atrakcje dla uczestników GAN przygotowane były na czas wakacji. Pięć najaktywniejszych uczennic z zajęć matematycznych i przyrodniczych wyjechało na dziesięciodniowy obóz matematyczny. Program obozu był bardzo atrakcyjny i gwarantował różnorodne sposoby zaciekawienia młodych ludzi naukami matematyczno – przyrodniczymi. W programie znalazły się:
Inną formą nagrody dla uczestników zajęć był obóz językowy dla ucznia, biorącego udział w zajęciach wyrównawczych z języka angielskiego.
Poza zdobytą wiedzą, umiejętnościami i niezapomnianymi wrażeniami naszych uczniów szkoła zyskała także wymierne efekty uczestnictwa w tym projekcie. Nasza baza dydaktyczna wzbogaciła się o pierwszą w szkole tablicę multimedialną, pomoce do nauki przedmiotów przyrodniczych, języka angielskiego oraz materiały do zajęć w formie książek pomocniczych i kart pracy.
Krystyna Sobczak