W styczniu przeprowadzony był konkurs na projekt logo koszulki promującej Szkołę bez przemocy. Nauczyciele przystąpili do realizacji zajęć dydaktyczno-wychowawczych na bazie programu: „Saper – czyli jak rozminować agresję”.
We wszystkich pierwszych klasach pedagog szkolny przeprowadził pogadanki dotyczące systemu informowania o zjawiskach przemocy i agresji. Zwrócił uwagę na zjawisko „fali”. W pierwszym semestrze we wszystkich klasach policjant przeprowadził pogadanki na temat odpowiedzialności prawnej za czyny karalne.
W kwietniu zorganizowane były dwa konkursy, plastyczny na plakat, którego myśl przewodnia to: „Twój sprzeciw ma znaczenie”, oraz konkurs literacki zatytułowany: „Co można zrobić aby wyeliminować lub znacząco ograniczyć zjawisko przemocy i agresji w polskich szkołach”. Przeprowadzimy ogólnoszkolną dyskusję na temat zasad życia szkolnego – czyli co wolno a czego nie wolno robić w szkole. W trzech losowo wybranych klasach uczniowie udzielali (na piśmie) krótkich odpowiedzi na temat: „Jakie zasady życia szkolnego są niejasne lub brakuje ich w naszym szkolnym kodeksie?”. Wynikiem tych działań jest Szkolny Kodeks, który zawiera reguły i sankcje grożące za łamanie szkolnych norm.
Zapobieganie przemocy będzie skuteczne gdy towarzyszyć mu będą działania pozytywne oraz budowanie relacji między uczniami a także uczniami i nauczycielami opartych na życzliwości, szacunku i pomocy. Profilaktyka nazywa to: „wzmacnianiem czynników chroniących”. W naszym Gimnazjum bardzo prężnie działa drużyna harcerska. Wśród zasad które obowiązują harcerzy wymienić należy: pomoc i wrażliwość na potrzebujących a więc chorych, biednych, poniżanych czy prześladowanych. Podobne idee przyświecają szkolnemu kołu Caritas. Zarówno harcerze jak i członkowie koła to silna 78 – osobowa grupa młodych ludzi którzy są wrażliwi i mają pomysł na wartościowe i konstruktywne spędzanie czasu wolnego. Dlatego też ich przedstawiciele należą do Sekcji ds. przeciwdziałania agresji i przemocy.
W listopadzie Samorząd Uczniowski ogłosił akcję: „Pomagajmy sobie”. Chętni uczniowie pomagali w nauce uczniom słabym. W świetlicy szkolnej została wywieszona lista przedmiotów. Każdy kto chciał pomóc wpisywał na nią swoje imię i nazwisko, dzień oraz godzinę, w której służy pomocą.
Integracji zespołów klasowych służyły imprezy klasowe i szkolne takie jak: Andrzejki, Mikołajki, dzielenie się opłatkiem, Walentynki, zabawa andrzejkowa i choinkowa.
Nawiązaliśmy również kontakt z miejscowym przedszkolem, nawiązując do kampanii: „Cała Polska czyta dzieciom”. Co tydzień chętny gimnazjalista czyta przedszkolakom bajki, opowiadania lub wiersze.
Podsumowanie akcji: „Przemocy STOP” odbyło się 2 czerwca 2010r. był to w naszej szkole Dzień Życzliwości.
Jedna, choćby nawet najlepiej zaplanowana i wykonana akcja nie zniweluje agresji i przemocy, dlatego też działania zawarte w projekcie stały się elementem programu wychowawczego szkoły, bowiem ograniczenia zjawiska przemocy wymaga czasu, systematycznych i planowych działań
W realizacje projektu zaangażowani byli: Aneta Drzewiecka, Marzena Osińska, opiekun XII DH ISKRY, opiekun Szkolnego Koła Caritas, Policjant dzielnicowy i przedstawiciel rady rodziców.