Królowej nauk,
autorstwa uczniów gimnazjum.
Wszystkim Autorom raz jeszcze gratulujemy i życzymy sukcesów, także na niwie literackiej.
Wiersz o M. Matematyko! Miłości Ty moja Życie bez Ciebie nudne jest i smętne, Choć czasem te zadania twe bywają pokrętne. Dla Ciebie ślęczę całymi dniami Nad wieloma różnorakimi księgami. Mimo iż często bywasz zawiła, mętna i powikłana Ja nad życie swe zadania Twe podkładam. Całe godziny męki i trudu, Przez co każde ćwiczenie rozwiążę bez trudu. O Królowo nauk! Moja miła, Co ja bym bez Ciebie uczyniła. Już teraz wiem, kim był Pitagoras I nawet potrafię zastosować wzór Herona. Aliści nadal wiele pracy czeka mnie By jeszcze bardziej poznać Cię. Lecz mimo to się nie poddaję I o każdej porze dnia i nocy Będę się uczyć skwapliwie i wytrwale. Ażeby w końcu którejś nocy Rozszyfrować wszystkie Twe zwyczaje. Ewa Raszewska 2016
| List do M. Matematyko! Choć ja Cię bardzo lubię i szanuję, W ogóle Ciebie nie pojmuję. Twe wszystkie działania, pierwiastki, wykresy Od dawna wiadomo, że to nie dla mnie Te wszystkie ekscesy. Mimo iż zawsze staram się jak mogę, Robię każde zadanie, obliczam, mnożę To jednak Ty zawsze stoisz mi naprzeciw I z tych wszystkich moich marnych Prób i znojów zostaje sam popiół. By Cię zrozumieć uczę się wszędzie, Jednak Ty zawsze pozostawiasz mnie w błędzie. Ciągle poprawiam, skreślam, zmazuję Ale Ty ciągle mnie oszukujesz. Choć pewnie niedługo zapomnimy o sobie, Proszę Cię bardzo by te ostatnie lata Były dla mnie łatwiejsze niż bitwa Dawida i Goliata. Wszelako zawsze będę Cię ciepło wspominać I te całe noce nieprzespane, ale również te łzy wypłakane Zawsze będą mi o Tobie przypominać. Mam tylko prośbę, By te następne pokolenia Nie musiały sobie włosów z głowy rwać. Bądź ciut łaskawsza i dobrotliwa A wtedy każda istotka żywa Na pewno Cię polubi i nie będzie już marudzić.
Z poważaniem Twój wieczny wróg, recydywista Ewa Raszewska 2016 |
Twierdzenie Pitagorasa Matematyko, matmo kochana! Matematyki ciągle się uczymy, Dziś wam przedstawię twierdzenie, Kiedy trójkąt prostokątny Oto jest więc twierdzenia treść cała, Jak wielka to klasa, Kinga Augustyniak, 2014 *** „Matematyka” Matematyka to piękna nauka Matematyka jest przy nas wszędzie: Obwód koła, kwadratu, trójkąta Wiktoria Janaszkiewicz, 2014
| Matematyka - Królowa nauk Matematyka to nauki podstawa, Matematyki pilnie się uczymy, Gdy dodaję, odejmuję, Matematyka to czarna magia, Karolina Bielecka, 2014 *** "Matematyka" Matematyka to dziwna dziedzina, Zaczyna się od liczb i dodawania, A potem geometria, trapezy i ostrosłupy, Jakieś niewiadome, Matematyka dotyczy życia, Dawid Cyls, 2014 *** MATEMATYKA |
Matematyka Pewien Pitagoras mądry Mnożenie, dodawanie, Nieznany „y” i wiadomy „x” Raz i dwa! Kto pyta nie błądzi! | Królowa życia
|
Wiersze o matematyce 2009 MATEMATYKA Wśród pierwiastków, potęg, wzorów, | Matematyka w wierszach i fraszkach oraz w „nieśmiałym” limeryku Klaudia Górska IIB Marta Drygała IIB, 2006 Wiersze *** Matematyka, co to jest? *** Kiedy uczniem zechcesz zostać, Fraszki *** Matematyko, jesteś nauk potęgą, *** Potęgi, ułamki *** Z matematyką życie jest wesołe, Limeryk I niech każdy zapamięta, |
Oda do matematyki Matematyko, nauk królowo! | Najpotężniejsza z potęg Królowo nauk, jak
,,Królowa nauk matematyka” |
MATEMATYKA M jak minus Matematyka do trudnych przedmiotów należy Gdy formułek na pamięć Pierwiastek i potęga | Matematyka, to taka praktyka, |
,, Matematyka” Która to najważniejsza z nauk nauka? |
Jak gimnazjaliści oswajają Matematykę?
Z inicjatywy nauczycieli matematyki od kilku lat corocznie rozpisywany jest w szkole konkurs na „Wiersz o Matematyce”. Działanie jest przeprowadzane we współpracy z nauczycielami j. polskiego i muzyki. Nowatorski charakter tej inicjatywy polega na jednoczesnym rozwijaniu myślenia twórczego i budowania przekonania, że matematyka jest przyjazna człowiekowi. Inicjatywa wspiera rozwój wrodzonych zdolności twórczych bowiem nauczyciele zapewniają młodzieży sprzyjającą atmosferę; obowiązkową zasadą jest by uczeń czuł się wolny i jednocześnie bezpieczny, dlatego też nauczyciele wspierają każdego, nie ma złych wierszy, uczniowie pod kierunkiem nauczycieli sami korygują, dopracowują utwory. W konkursie może wystartować każdy uczeń. Na początku poloniści wyposażają wszystkich uczniów w podstawową wiedzę „jak pisać poezję”, następnie młodzież samodzielne tworzy własne wiersze o matematyce, po konsultacjach indywidualnych pod względem merytorycznym – z nauczycielami matematyki i technicznym z polonistami i nauczycielem muzyki wiersz jest prezentowany przez twórcę na forum szkoły podczas imprezy dydaktycznej „Dzień Matematyki”. Jeśli uczeń tak zdecyduje, może jego utwór zaprezentować ktoś inny w dowolnej formie. W ten sposób powstają autorskie piosenki o matematyce np. „Bo matma rozpala każdego ziomala…”, czy „uczyć się matmy” i wiele innych.
Utwory powstające w tej inicjatywie prezentowane są na stronie szkoły i w przyszłości zostaną zebrane w tomik wierszy malanowskich gimnazjalistów o matematyce. Uczniowie pisząc swoje utwory są świadomi tej nagrody, stąd też jeszcze chętniej podejmują się tego zadania.
Krystyna Sobczak
X