
Na początku zebrani dyskutowali o tym, w jaki sposób szkoła wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. Wspólnie zastanawiano się, który ze sposobów komunikowania się rodziców ze szkołą jest najlepszy? Co można zmienić? Co nowego wprowadzić? Podczas dyskusji ustalono, że bardzo dobrym narzędziem komunikacji jest dziennik elektroniczny. Rodzice dostrzegli także wartość indywidualnych spotkań z wychowawcami i nauczycielami oraz zebrań rodziców. Zaproponowali także komunikowanie się za pomocą poczty elektronicznej i usługi sms. Stwierdzili również, że widzą potrzebę organizowania na lekcjach wychowawczych spotkań uczniów z pedagogiem i psychologiem.
Następnie rozmawiano na temat współpracy szkoły z rodzicami na rzecz rozwoju dzieci. Zebrani zastanawiali się, jakie działania wspierające rozwój dzieci mogą zaproponować. Stwierdzono, że zaangażowanie się w sprawy szkoły powinno być zadaniem wszystkich rodziców, powinni oni w miarę swoich możliwości uczestniczyć w życiu szkoły i wspierać działania głównej Rady Rodziców. Rodzice zauważyli też, że dla budowania dobrego wizerunku szkoły, należy zawsze o niej mówić dobrze, pamiętając o patriotyzmie lokalnym i dobru placówki. Wskazano także możliwość włączenia się rodziców w promocję szkoły poprzez zamieszczanie przez nich własnych artykułów, zdjęć na temat wydarzeń, które dzieją się w szkole, na stronie szkoły lub w prasie lokalnej, np. w Gazecie Malanowskiej.
Ostatnim zagadnieniem było współdecydowanie rodziców w sprawach szkoły i uczestniczenie w podejmowanych działaniach. Zastanawiano się, jakie można podjąć konkretne działania i rozwiązania w celu realizacji inicjatyw rodziców na rzecz szkoły i rozwoju uczniów oraz w jaki sposób techniczny, organizacyjny, praktyczny mogliby rodzice zgłaszać swoje inicjatywy. Do kogo? W jakiej formie? Ustalono, że nowe pomysły dotyczące działań szkoły najlepiej zgłaszać poprzez wychowawców klas lub w formie pisemnej, przekazane bezpośrednio dyrekcji szkoły, zatwierdzone głosami rodziców.
Przeprowadzona w gimnazjum debata pokazała, że sposób funkcjonowania szkoły, kierunek działań oraz podejmowane cele i zadania są ważne nie tylko dla nauczycieli i pracowników szkoły, lecz także dla rodziców, którzy z wielkim zaangażowaniem włączyli się w dyskusję o Koncepcji pracy szkoły.
GM