Dziś jest środa, 17.09.2025, imieniny Franciszka, Hildegardy
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Gimnazjum w Malanowie do 2019 r. » Aktualności » Wspólna debata nad koncepcją pracy szkoły

Wspólna debata nad koncepcją pracy szkoły

debata09 zdj. Mariusz Herbich

Koncepcja pracy szkoły to dokument, zawierający ogólny plan działania, czyli taki, który nie zawiera szczegółów, ale generalnie określa kierunki pracy lub rozwoju placówki oświatowej. Posiadanie koncepcji jest jednym z warunków skuteczności działania szkoły. Podejmowane działania należy zaplanować i uporządkować według obranych kryteriów. Koncepcja pracy szkoły odgrywa zatem rolę drogowskazu, wytycza kierunek działania wszystkim członkom społeczności szkolnej. Dzięki dobrze opracowanej koncepcji szkoła funkcjonuje lepiej. Nauczyciele, uczniowie i rodzice mogą koncentrować się na tym, co w edukacji najważniejsze. Potrafią właściwie rozłożyć w czasie wykonywane zadania, podejmować dobre decyzje, odpowiednio kreować wizerunek szkoły w otoczeniu czy wreszcie cieszyć się z realizacji zaplanowanych działań i w poczuciu sukcesu planować nowe, bardziej ambitne przedsięwzięcia.

Opracowaniu jak najlepszej koncepcji pracy szkoły miała służyć debata rodziców i nauczycieli, która odbyła w Gimnazjum w Malanowie 12 września. Była ona kolejnym głosem w dyskusji na temat funkcjonowania szkoły, tuż po debacie uczniowskiej, która miała miejsce dzień wcześniej. Jak się okazało uczniowie,   rodzice i nauczyciele w podobny sposób zapatrują się na problemy i potrzeby związane z edukacją w gimnazjum.

Dorośli, podobnie jak gimnazjaliści, pracowali w grupach, metodą warsztatową. Na początku debaty krytycznym okiem spojrzeli na mocne i słabe strony szkoły. Wśród mocnych stron gimnazjum wskazali między innymi dobrą bazę szkolną: halę sportową, boisko Orlik, nowe klaso – pracownie. Ponadto wśród wielu elementów pozytywnych wymieniono na przykład realizowane projekty, dobrą kadrę pedagogiczną, bogatą ofertę zajęć dodatkowych, doradztwo zawodowe – Szkolny Ośrodek Kariery, sklepik szkolny, wymianę polsko – ukraińską, przegląd chórów czy drużynę harcerską.

Nauczyciele i rodzice wskazali także minusy w funkcjonowaniu szkoły. Zwrócili uwagę między innymi na zbyt długie oczekiwanie uczniów na odwóz po zajęciach, zamkniętą bibliotekę, ograniczony etat pedagoga, brak psychologa, brak logopedy, zbyt wczesny dowóz dzieci do szkoły, a także na słabo wyposażoną szatnię - brak szafek dla uczniów.

Następnie zebrani odpowiadali na pytanie: Czego oczekujemy od szkoły i w czym możemy pomóc? Jeśli chodzi o oczekiwania wobec szkoły to zgromadzeni wymienili: wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne w dorosłym życiu, realizację większej ilości zajęć wyrównawczych dla uczniów słabszych, potrzebę większej tolerancji i zrozumienia w kontaktach rodzic – nauczyciel, nauczyciel – rodzic, potrzebę bardziej skutecznego rozwiązywania problemów pedagogicznych i wychowawczych, konieczność kształcenia większej kultury osobistej wśród uczniów.

Wśród ofert pomocy szkole znalazły się: możliwie szybka reakcja na problemy, wspólne organizowanie imprez integracyjnych, właściwa komunikacja na linii nauczyciel – uczeń – rodzic, pilnowanie systematycznego udziału uczniów w zajęciach dodatkowych, aktywny udział w kontaktach ze szkołą (kontrola i-dziennika), poświęcanie dzieciom większej ilości czasu, pomoc finansowa na bazę klasową.

Następnie dyskusji poddano zagadnienie: Jakim człowiekiem ma być moje dziecko po ukończeniu Gimnazjum w Malanowie? Zebrani rodzice i nauczyciele odpowiadali najczęściej, że absolwent Gimnazjum w Malanowie powinien być człowiekiem świadomym swoich mocnych i słabych stron, wyposażonym w kluczowe umiejętności niezbędne w dalszej edukacji i życiu, przyjaznym i kulturalnym, rozumiejącym drugiego człowieka, otwartym na nowe możliwości i doświadczenia, dobrym i wartościowym, mądrym, posiadającym ukształtowany system wartości, odpowiedzialnym, dumnym z miejsca i środowiska, z którego pochodzi, życzliwym.

Duże zaangażowanie rodziców i nauczycieli w podjętą dyskusję świadczy o tym, że chcą oni autentycznie brać udział w życiu szkoły. Pragną w sposób pozytywny i konstruktywny wpływać na działania podejmowane w szkole. Czują potrzebę wzajemnego wspomagania się i współodpowiadania za proces kształcenia uczniów w Gimnazjum w Malanowie.


Galeria zdjęć


Pozostałe aktualności